Aasia Indoneesia

Siin me oleme - Balil!

13:06Ketlin

Väga raske on ühte postitusse kõiki emotsioone Balist mahutada. Bali on väga kift saar! Eelkõige on Bali äge just seetõttu, et kõik on nii teistsugune, omamoodi, natuke harjumatu, aga sealjuures vinge!

Kes Balit külastanud ei ole, see teab tavaliselt Indoneesiat riisipõldude, kaootilise liikluse ja kohviistanduste järgi. Paljude jaoks võrdub see saar räpase ja haisvana ning muidugi ei saa üle ega ümber pealetükkivatest kohalikest, kes tahavad sulle igal sammul midagi müüa või pakkuda. Bali on troopiliselt kuum ja turisti kummardav, silmatorkavalt vaene ja räämas, vulkaanide, mägede ja ahvimetsade keskus, pikkade rannaribade saar, mida reklaamitakse paradiisina. Bali on värviliste kokteilide, niiskete ööde, kihutavate rollerite ja kirevate tänavapoodide saar. Bali on heas mõttes turistilõks, kuhu peaks igaüks vähemalt kord elus sattuma.

Ja kui te näiteks sinna satute, siis olge juba lennujaamas valmis mõningateks üllatusteks. Lennukilt maha astudes tabate end mõttelt, et tegemist polnud vaid sihtpunktist A sihtpunkti B jõudmisega, vaid lausa ajas rändamisega! Lennujaam oli vana ja väsinud. Kohe tegime ka oma esimese väljamineku – 25 dollarit, mille eest saime viisa riiki sisenemiseks. Edasi sukeldusime taksojahile. Masin, kuhu mõnikümmend minutit hiljem istusime, oli samuti „oma aja ära elanud“, kuid siiski sõitis. Siin kohtab kõiksugu päevinäinud asju autodest tehnika või elumajadeni.

WC:

No muidugi on esimene ebameeldivus Balil hindade üle kauplemine, sest üldiselt võrdub turist nende jaoks rahapakiga, ehk siis iga esialgu pakutud hind on kordades suurem tegelikust. Minule see kemplemine on võõras ja ei meeldi, aga Heikki, kes on Aasias palju reisinud, lausa naudib neid tingimismänge. Kes ei tingi, saab vastu pükse, lihtne:D Igas kaupluses, isegi kaubamajas on võimalik hinna üle läbirääkimisi pidada, väga väsitav…

Balile saabudes ei olnud meil hotell bookitud, küll aga olime netist mõned aadressid välja valinud. Takso sõidutas meid läbi vihma Pondok Sari hotelli, mis mõningatel andmetel on lausa 4* hotell! Olin valmis peaaegu kõigeks, sest sõprade blogisid uurides avanes vaatepilt katuseta vannitubadele või kolmekümne aasta vanusele sisustusele. Kodulehekülge ei saa ju väga usaldada, sest pildilt paistab kõik alati ilusam. Tegelikult oleme hotelliga väga rahul. Tuba on kena, avar, natuke küll seinad hallitavad, aga arvestades hinda on kõik tiptop. Soovitus: hotell tasub bronnida netist (kõik peale esimese öö ostsimegi netist), väga head allahindlused ja palju erinevaid hotelle üle maailma: www.agoda.com. Oma toa saime 50 dollarit/öö, kuigi hotellis makstes oleks hinnaks tulnud 70 dollarit.

Üleöö miljonäriks!

Kui rahast rääkida, siis meil on hea meel teatada, et saime üleöö miljonäriks! Nii me siis laristame ja loobime tuhandeid tuulde. Vahetasime kohe osa dollareid ruupiateks ja saime lausa 3 miljonit! Rahapakid ei mahu taskusse küll enam ära, aga rikaste elu ei peagi ju lihtne olema:D Kui sa oled Balil, siis ruupiad kuluvad imeväel! Ühe dollari eest saab lausa 9000 ruupiat, ühe euro eest siis umbes 12 000! Jah, Bali on miljonäride maailm!

Üldiselt on kõik väga odav, eriti kui saabud otse Austraaliast. Mõned hinnad on nii soodsad, et imelik on kauplema hakata, aga reeglina saab igast hinnast vähemalt poole alla. Samas on palju butiike, kus suht räbalad kleidid on müügil isegi näiteks 80 dollariga. Reeglina on kaup kõigil sama, osta eriti midagi ei ole. Aasiale omaselt on riided väga ebakvaliteetsed ja odava väljanägemisega. Igal pool müüakse kuhjade viisi suveniire, aga ei kujuta ette, kes need kõik ära ostab!? Näiteks paljusid kulinaid/puidust kujusid ei või riigist välja viia ja lennukile nendega ei pääse.

Restoranid on üldiselt odavad, kuid leidub ka väga luksuslikke ehk siis meie jaoks tavaliste hindadega söögikohti. Paljudes kohtades on lausa eraldi toidud eurooplastele ja muidugi mingi Austraalia special (Aussie burger vms). Teenindus on loomulikult väga hea ja personaalne. Paljud ettekandjad tutvustavad end nimepidi ja isegi meie nimed, mis nende jaoks on võrdlemisi keerulised, jäid neile kohe meelde. Mõnes restoranis tuli baarmen lausa küsima, kuidas kokteilid maitsevad ja kuidas meile siin üldse meeldib. Värsked puuviljamahlad (mis siin on lausa kohustuslikud) maksavad 12 000 – 18 000 ruupiat, alkohoolsed kokteilid keskmiselt 40 000, kohalik õlu Bintang 0,375l 22 000 , praed 50 000 – 100 000 ruupiat. McDonald’s on siin häbematult odav: BigMac eine u 35 000 ruupiat.

Mõned summad, mille kulutamisest Balile reisides ei pääse:
Viisa – 25 USD
Riigist lahkumise tasu – 150 000 ruupiat

Ja just sellistes rahaühikutes neid summasid küsitaksegi.

Transport

Appiiiii, mis liiklus siin on!!! Me teadsime enne saabumist, et Bali on tuntud hullumeelse liikluse poolest, aga reaalselt siin ringi sõites on kõik ikkagi uskumatu. Reegleid siin ei kehti, igaüks sõidab nii, kuidas ise tahab! Rollerid sõeluvad autode vahel, kõikjal on väga kitsas. Ma ei kujuta ette, kui palju rollereid Balil on, mõnel hetkel tundub, et kogu maailma rollerid on siia kokku toodud! Liikluses hakkab silma väga vanu romusid ja samas on üllatavalt palju uusi ja korralikke autosid. Lahe, et siin inimesed pannakse kõik suure veoauto kasti ja niimoodi sõidetaksegi!

Suunatule kasutamine näib üsna vabatahtlik, sõidurajad on küll märgitud, aga keegi ei hoia oma rada, kui vaja sõidetakse ka tee keskel. Kõige tähtsam on Bali liikluses signaal, kõik koguaeg tuututavad! Näiteks kui hakkad kellestki möödasõitu tegema, siis enne lased signaali, tegelikult võib seda vist üldse koguaeg lasta:D Päris palju oli ühesuunalisi teid, aga kuna märke ei olnud, siis tihti me sõitsime ühesuunalisel teel, kuni saime aru, et me oleme ainsad või keegi hõikas, et wrong way. Vahepeal rollerid ka eirasid neid ühesuunalisi ja lihtsalt sõitsid vastuvoolu.

Teisel päeval otsustasime meie ka rolleri rentida, see oli nii odav, et me isegi ei hakanud tingima. Laenutus maksis 50 000 ruupiat päev ehk siis umbes 5,5dollarit / 4eurot. Kütust kulus kokku meil ainult 4l, saime sõita kaks päeva ja umbes 130 km. Esimest korda ostsime kütust linnatänavalt 3 pudelit (jah, Absolut Vodka pudelit :D ) 20 000 ruupiaga, hiljem tanklas oli liitri hind veel odavam: 0,375eurot.

Alguses oli mul seal rolleril küll nii suur hirm nahas, silme ette tuli kujutluspilt Bali haiglast ja vigastatud minust! Kõik sähvisid mööda, midagi aru ei saanud, tänavad paksult inimesi täis, manööverdasime busside või veoautode vahel, lisaks hüppasid koerad tänavale jne. JUBE! Aga kui natuke harjusime, siis oli juba väga vinge! Heikki sõitis paari tunni pärast nagu kohalikud! Mina olin muidugi kindel, et ilma avariita me tagasi hotelli ei jõua, aga kusjuures me ei näinudki selle aja jooksul mingeid kokkupõrkeid vms. Ma ei saa aru, mis kuues meel siin liikluses kehtib, et sellises kaoses ellu jäädakse. Elamuse mõttes võiks Balil rollerisõidu küll ära proovida, seda saab teha ka koos juhiga. Viimane rollerisõit enne Balit oli Anduga Tartus ja no need sõidud olid ikka nagu öö ja päev!

Inimestest ja usust

Balil elab peaaegu 4 miljonit inimest! Saare pindala on 5632 km² (ehk siis umbes kaks Saaremaad on üks Bali), saare ulatus idast läände on 153 km ja põhjast lõunasse 112 km ehk siis need 4 miljonit elavad kõik üksteise kukil! Indoneesiat külastab aastas üle 6 miljoni turisti ja kindlasti jõuavad enamus neist ka Balile, sest statistika järgi on just Bali kõige populaarsem sihtkoht Indoneesias. Siin on tõesti väga kitsas ja rahvarohke. Kui me rolleriga tiirutasime, siis pea kogu tee vältel olime justkui kesklinnas, sest kõikjal olid kauplused ja inimmassid.

Üle 90% elanikest on hindud. Balil on religioon väga olulisel kohal. Tänavatel, rannas, kauplustes, baarides ja üldse igal pool on näha andameid. Nad panevad korvikeste sisse igasugu asju (toitu, lilli, lehti, raha jne) ja pritsivad selle siis mingi püha veega üle. Igal sammul peab olema väga ettevaatlik, et mõne korvikese sisse ei astuks (kuigi me ikka mõned korrad kogemata andamitest üle sõitsime, uups).

Tänavapildis on palju kirevaid kujukesi ja uhkeid templeid:

Kohalikud elavad väga vaeselt, kuid sellest hoolimata on inimesed nii sõbralikud ja rõõmsameelsed. Turist on nende jaoks väga oluline ja rikas! Tavaline kuupalk Balil on 1-2 miljonit ehk siis 100-200 dollarit. Inimesed elavad küll enam-vähem ära, kuid näiteks reisimine ei tule neil isegi riigisiseselt iial kõne alla. Päris halb tunne, kui keegi meile selliseid asju rääkis, nende jaoks oleme meie ju nii rikkad ja muudkui reisime. Haridus on kallis ja vähestele kättesaadav. Heal järjel on ainult ärimehed, enamus elanikkonnast elab ikkagi peost suhu.

Kõnniteed olid valdavalt väga kehvas seisus ja seal kõndides oli selline tunne, et kohe kukud auku:

Elatakse üksteise kukil meie jaoks kohutavates tingimustes. Riietuse ja välimuse poolest on inimesed üsna tavalised, šokeeriv on pigem just elumajade seis. Ühes poes näiteks ei olnud proovikabiini ja ma läksin kleiti proovima kellegi magamistuppa!!! Väga kurb vaatepilt, ei taha meenutadagi. Just kitsikus, mustus, hämarus (tihti pole tubadel aknaid) teeb nende kodud koledaks. Üldiselt hakkabki kohe igal sammul silma vaesus. Nägime südaöösel tänaval emasid, kellel üks titt oli süles ja teine laps, kes võis olla umbes 4-5-aastane, pidi inimestelt raha kerjama. Neid lapsi nähes tulid mul mitu korda pisarad silma…

Bali ei ole kohe kindlasti paradiisisaar, küll aga üllatab Bali oma šokeeriva igapäevaeluga. Kõik on meie jaoks väga harjumatu ja ebatavaline. Turist tunneb end Balil kindlasti hästi (välja arvatud hindade üle tingides), aga üldiselt oskavad kohalikud turiste poputada ja puhkuse meeldivaks muuta. Meie seiklustest Balil loete lähemalt juba järgmisest postitusest.