aborigeen inimesed

Kogemus, mis muutis maailmapilti

23:31Ketlin


Alles ma alustasin oma praktikat ja nüüd võib suure õnnetundega kinnitada, et esimene 420 tunnine praktika on tehtud, hurraaa! Vahepeal oli küll selline tunne, et enam ei jaksa, see oli mul siiani kõige mahukam praktikakogemus. Kes enam ei mäleta, mis praktikaga tegemist, lugege siit.

Üldiselt jäin kogemusega rahule ja õppisin igal sammul väga palju. Muide, Austraalias on praktikad väga teistsugused. Oskan Eestis kahe kõrgkooli kogemusel rääkida, et Eestis on praktikad enamasti lihtsalt passimine. Eks muidugi see sõltub ka erialast. Siin on praktikal kohati isegi raskem kui koolis oma eksamite ja töödega võidelda. Praktika jooksul on vaja mitu aruannet esitada, kus hindad ise oma pädevust ja taolise aruande esitab ka su juhendaja. Koolist käivad õppejõud sind vaatlemas ja nö küsitlemas ja muidugi kohtutakse ka sinu juhendajaga. Lisaks on vaja esitada kirjalikke töid, kus sa selgitad mingi juhtumi põhjal, mida ja miks sa tegid, näiteks millisele teooriale sa toetusid või kuidas lahendaksid seda olukorda tulevikus. Mõnes mõttes on see nagu eluline eksam kus iga su tegu hinnatakse.

Kuigi mul esines juhendajaga ka mõningaid probleeme, siis üldiselt pean talle tänulik olema, sest ta valmistas mind lastekaitses töötamiseks väga hästi ette. Ta andis mulle rohkem vabadust ise reaalselt teha kui tegelikult õpilastele kohane oleks. Lisaks sain võimaluse näha erinevate meeskondade tööd, mis samuti tavaolukorras pole võimalik. Meie lastekaitseameti tööjaotus on esmapilgul üsna keeruline ja sellise riikliku organisatsiooni tudmaõppimine oli juba omaette kogemus.

Nagu paljud teisedki valdkonnad siis ka lastekaitseamet on igas osariigis erinev, mõnes mõttes teeb see töö keerulisemaks, sest kui on tarvis infot vahetada mõne teise osariigiga, siis see toimub läbi spetsiaalse töötaja, kes nö koordineerib osariikidevahelist tööd. Pole harv juhus, kui pered “põgenevad” lastekaitse eest just ühest osariigist teise kolides.

Kohtusin selle praktika käigus inimestega, keda lihtsalt ei oleks mul oma igapäevaelus mitte kuidagi teisiti vist võimalik kohata. Lühidalt öeldes oli neil kõigil elu ikka väga ummikus ja sünge minevik seljataga. Meie ülesanne oli siis neile natukenegi helgemat tulevikku pakkuda. Oli kliente, kes jäävad mulle vist alatiseks meelde! Väga tihti üllatusin positiivselt, kui kliendid olid minuga väga lugupidavad kuigi nende toimikust võib päris hirmuäratavaid asju lugeda. Peale äärmiselt võikate toimikutega tutvumist ei suuda mind vist enam miski siin maailmas enam üllatada.

Hästi harjumatu oli igapäevaselt oma volitusi kasutada, sest olgem ausad, lastekaitsetöötajatel on väga palju võimu otsuseid vastu võtta ja oma klientide elu mõjutada. Alguses oli ebameeldiv tajuda, kuidas kliendid meie ees nii “väiksed” olid. Jalutasime peaaegu igapäevaselt ette teatamata inimeste kodudesse, et neid “üle hinnata” ja hiljem kontoris pikki aruandeid nende kodu ja käitumise kohta kirjutada. Kõige raskem oli harjuda tõsiasjaga, et sulle päevast-päeva lihtsalt näkku valetatakse. Stiilis “jah, ma juba täitsin need paberid ära”, “ei ma ei ole rohkem narkootikume kasutanud”, “ma ei lööks iial oma last” jne jne.

Igapäevaselt on see muidugi emotsionaalselt väga kurnav töö. Minu üllatuseks kohtusin lastekaitsetöötajatega, kes isegi peale kümmet aastat tööpraktikat vahel pingele vastu ei pea. Natuke hirmutav, et enamus mu töökaaslastest olid lahutatud naised, kes rohkem tööl kui kodus elasid. Ma ei ole iial nii paljude nutvate inimeste seltskonnas viibinud (siinkohal pean ma siis enamasti silmas kliente, kuid polnud ka ime kui töötajad vahel murdusid). Muide, minu jaoks pidigi see praktika olema otsustava tähtsusega, sest kartsin, et olen ehk ise ka liiga tundlik selle ameti jaoks. Selgus, et olen emotsionaalselt palju tugevam kui ise arvasin. Minust võib veel lastekaitsetöötaja saada!

Kui mul hetkeseisuga kool lõpetatud oleks, siis kindlasti tahaksin lastekaitsesse tööle minna. Huvitavamat ja väljakutsuvamat tööd on minu erialal raske leida, pealegi maksab riik päris head palka. Aastapalgad algavad linnas $60 000 (sõltub kvalifikatsioonist, varasemast kogemusest) ning küündivad pea $100 000ni, maapiirkondades lisanduvad ka eraldi boonused alustades rendimajast kuni lisapuhkuseni. Ja ega siin väga koonerdamist ei näe, võimalusi kliente toetada nii materiaalselt kui ka tugiteenuste kaudu on palju ja muidugi on töötingimused väga head. Mul piisas mõne erapsühholoogi arve nägemisest, et peaaegu pikali kukkuda.

Iga tööpäev on täiesti ettearvamatu. Võib juhtuda, et kontor tuleb keset päeva sulgeda, sest mõni hullunud klient lubab kõigepealt kogu kollektiivi ja seejärel iseennast ära tappa. Ühel hommikul olid näiteks kõik tööautod kurikaga segi pekstud. Ega see just kõige populaarsem ametikoht ei ole jah. Lisaks muidugi arvatakse, et lastekaitseamet passib niisama ja ei võta lapsi piisavalt kiiresti ebasobivate lastevanemate käest ära. Muide, meie kontoris nägin igapäevaselt, et töötajad ei käinud korralikult isegi lõunapausil, sest tööd tuli muudkui aknast ja uksest sisse.

Veel on mul väga hea meel, et tutvusin päris mitme maori perekonnaga. Maorid on Uus-Meremaa põliselanikud, keda elab Austraalias küll päris palju, aga kellega mul varasemad isiklikud kokkupuuted puudusid. Neil on rikkalik ajalugu, oma keel, huvitavad traditsioonid. Kui sotsiaalsetest probleemidest rääkida, siis nad on üsna sarnased Austraalia aborigeenidele – lühike eluiga, madal haridustase, töötus, kuritegevus jne. Muide, umbes pooled austraalia lastest, kelle vanematelt on hooldusõigused ära võetud, on aborigeenid (49%) ja 5.9% on muulased (statistika järgi kuuluvad siia gruppi ka maorid).

Üldiselt rääkides on kogu lastekaitse üles ehitatud üsna erinevalt Eestist. Näiteks puuduvad Austraalias lastekodud. WA valitsusel on 14 peremaja, mis majutab korraga 4 last, kes saavad majas elada reeglina kuni kaks aastat. Õnnestus paari maja ka endal külastada ja peab mainima, et need on väga heal tasemel. Enamus maju asuvad kesklinnast üsna kaugel, suurel maa-alal, mitmete vaba aja tegevuse võimalustega alustades korvpalliväljakust lõpetades ujumisbasseiniga, aadressid on salastatud. Lisaks valitsuse majadele on väga palju mittetulundusühinguid, kes pakuvad sarnast lahendust kuni 18-aastastele lastele. Eesmärk on alati leida asenduspere, adopteerimine on väga keeruline ja harvaesinev.

Austraalias on kaks kinnist hooldusasutust 12-18 aastastele vanemliku hoolitsuseta lastele, kes on iseendale või ühiskonnale ohtlikud. Sinna paigutakse lapsed kuni 21 päevaks, et neid nö teraapilise mudeli abil toetada. Tegemist on enesevigastajate ja/või suidsiidsete lastega, kellele tagatakse ööpäevaringne valve. Väga põnev oli seal ekskursioonil käia, aga hoopis teine tunne oli paar nädalat hiljem oma klienti seal külastada. Muide, selle noore tüdrukuga tekkis mul praktika käigus kõige lähedasem suhe ja temaga hüvasti jättes oli minu jaoks ainus kord kui silmad tõesti vett täis valgusid. Nii südamesse puges mulle!

Kuigi vahel oli väga raske, oli viimasel päeval kontorist välja kõndides ikkagi natuke kurb. Mul vedas väga kogu kollektiiviga, kes võtsid mind kiirelt omaks ja panid mind tundma nagu meeskonnaliige. Naljakas, kuidas siinses multikultuurses ühiskonnas saab valitsuse jaoks töötades siiski aru, kui teistsugune ma olen, nagu valge vares austraallaste seas. Kokkuvõttes oli see võrratu kogemus, mis muutis mu maailmapilti ja andis mulle väga palju sisemist tugevust juurde.

You Might Also Like

0 kommentaari

Powered by Blogger.

Contact Form