aborigeen inimesed

Klassiekskursioon Pingelly väikelinna

02:56Ketlin


Kes oleks võinud uskuda, et kahekümne seitsme aastaselt õnnestub mul veel klassiekskursioonile minna! Muidugi oli eelkõige tegemist õppeekskursiooniga, aga tore oli sellegipoolest. Peab tunnistama, et UWA (ehk University of Western Australia) on mind selle lühikese aja jooksul päris palju juba üllatada jõudnud.

Näiteks ei olnud mul aimugi kui praktiline see õpe on. Praegu tundub, et selliseid loenguid, kus lähed istud maha ja lihtsalt kuulad, nagu ei olegi. Kogu õpe on üles ehitatud praktilisele (grupi)tööle ja kõik ained on hetkel omavahel väga tihedalt seotud. Koguni nii tihedalt, et vahepeal mul läheb juba sassi, millises aines ma milliste kaastudengitega ühes grupis olen.

Ja siis ühe aine raames tegeleme rohkem kogukonna arenguga ja selleks on meil projekt ühe Western Australia väikelinnaga. Tinglikult kehastume selle aine raames Community Development Officer’deks. Ja reaalselt peame koostööd tegema selle väikelinna – Pingelly – juhtkonna ja teiste töötajatega. Kõlab hästi põnevalt ja tegelikult ongi põnev, aga no võite isegi ette kujutada, et seal peab ikka 100% koguaeg mõte töötama ja hingega asja juures olema, muidu lihtsalt ei saa üldse aru, mis tegema peab.

Pingelly on meile harjutamiseks väga hea piirkond, sest see on valdavalt üsna madala sissetulekuga väikelinn (kaevandusi st Austraalia rahapada pole lähedal), kus elab palju aborigeene. Ja eks meile söödetakse siis igasugu probleeme ette ja peab tunnistama, et enamus meist ikka tunneb end veel väga eksinuna, kaasa arvatud mina. Raske õppusel, kerge lahingus või kuidas see nüüd olema pidigi. 

Tervitustekst linna peatänaval

 UWA üldse vist treenib meid väga iseseisvateks õppuriteks. Kandikul keegi midagi ette ei too, pigem vihjatakse, kuidas või kust infot leida ja igaüks peab ise hakkama saama. Samamoodi oli selle projektiga. Meie kursus (u 50 tudengit) jagati neljaks grupiks ja igaühel on eraldi teema, minu grupp tegeleb Aborigeenide Assotsiatsiooniga, aga me ise pidime välja selgitama, mida üldse selle projekti raames täpsemalt arendada.

Aga kui nüüd tulla tagasi selle ekskursiooni juurde, siis selle reisi eesmärk oli eelkõige isiklikke kontakte leida ja oma edasine tegevus juba koos konkreetselt Pingelly kohalike ja oma grupi liikmetega paika panna. Minu arust on see täiesti võrratu idee, mille UWA juba mõned aastad tagasi välja töötas.

Sõitsimegi siis hommikul umbes paari tunni kaugusele Pingelly väikelinna, kus meil oli kõigepealt väike koosolek ja lõuna. Meid tulid tervitama selle väikelinna kõige tähtsamad ninad, nagu vastuvõtt. Näiteks kohtusime selle piirkonna aborigeenide vanemaga, kes on siis kogukonna kõige lugupeetavam isik. Aborigeenide kultuuris on vanemal (pealik ei kõla küll nii õigesti, aga teatud mõttes võib teda ka pealikuks nimetada) väga palju võimu. Kogu nende kultuur on üles ehitatud vanemate ja oma maa austuse põhimõtetel, hierarhia on väga tähtis.

Tema siis viis läbi väikse “Welcome to country” rituaali, millega alustatakse kogunemisi, koosolekuid jne ja selle raames pärismaalane tervitab inimesi omal maal ja näitab üles austust püha maa vastu. Üldiselt on väga kindlalt paigas, kes millises piirkonnas võib seda läbi viia. Muide, erinevatel aborigeenidel võib see traditsioon üsna erinev olla. Ja täpsustavalt võib öelda, et lisaks on veel ka Acknowledgement of Country, mis on siis pigem pikemat sorti kõne ja seda ei pea pidama just aborigeen, aga kuna sellega meie väljasõidul pistmist polnud, siis sellest kirjutame mõni teine kord.

Selline Welcome to Country on kuidagi hästi püha komme ja ma alati tunnen end seda kuuldes nii privilegeeritult. Mulle need aborigeenide traditsioonid ikka hirmsasti meeldivad. Mõnel võivad nüüd ihukarvad püsti tõusta, aga mina leian, et valgel inimesel oleks aborigeenidelt ikka nii mõndagi õppida. Aga ka mitte sellest ei tahtnud ma seekord pikemalt kirjutada, ikka oma Pingelly ekskursioonist.

Ühesõnaga peale seda Welcome to Country’t koondusime oma gruppidesse ja tutvusime meile vajalike inimestega. Meiega olid kohtuma tulnud mitmed selle piirkonna olulisemad aborigeenid. Näiteks kohtusin ka Austraalia esimese pärismaalasest AFL (Australian Football League ehk Austraalia jalgpall) mängija Neil Elvis "Nicky" Winmar’ga. Häbi tunnistada, et mina teda varasemalt ei teadnud, aga mu australlastest kursakaaslased olid väga meeldivalt üllatunud teda kohates.

Kõige enam tegime koostööd Aborigeenide Assotsiatsiooni juhiga, kes ongi meie grupi võtmeisik. Vahepeal teda kuulates tuli küll selline tunne, et oi kui palju siin teha oleks, äkki ma kolin ka Pingelly’sse seda põnevat tööd tegema! Naljakas, et oleme Austraalias juba nii kaua olnud, aga lähemalt pole eriti aborigeenidega kokku puutunud.

Mind tegelikult natuke üllatas, kuidas sellises väikelinnas näeb ka Austraalia vaesemat poolt. Mulle oma naiivsuses tundub Austraalia alati lõputult rikas riik oma eduka sotsiaalsüsteemiga, kus raha ei paista kunagi otsa lõppevat. Seda pillavat Austraaliat olen näinud küll ja veel, aga nüüd üsna esimest korda nägin ka seda teist poolt. Näiteks noortekeskust, kus ongi ainult neli seina ja katus, isegi noorsootöötajat ei ole, sest kõigile rahastamistaotlustele on järjekindlalt ei öeldud, kuigi näiteks enesetappude arv selles piirkonnas on hirmutavalt kõrge. Kõik käib aga kahjuks peanuppude arvelt, ehk Pingelly on liiga väike koht, kuhu pole võimalik (ja elanikuregistri numbrite järgi ka vajalik) erialase väljaõppega töötajat palgata.

Aga võib-olla just sellepärast on seal väga hästi toimiv kogukond ja paljud kohalikud tegutsevad vabatahtlikult. Nii või teisiti on see kogemus väga rikastav, nii õpilasena kui ka inimesena. Nüüd ootab meid ees kaks töist kuud ja mais sõidame tagasi Pingelly’sse, et kohalikele oma projekti tulemused ette kanda. Kui alguses mulle see ettevõtmine väga ei meeldinud, sest ma ei näinud end väga kogukonna arendusega tegelemas, siis praegu on küll tulnud tunne, et tegemist on väga põneva valdkonnaga.

You Might Also Like

0 kommentaari

Powered by Blogger.

Contact Form