asjaajamisi kindlustus

Liikluskindlustus kohustuslikuks!

22:32Ketlin


Sattusin eelmisel reedel elus esmakordselt liiklusõnnetusse. Olgu kohe öeldud, et tegemist oli väga õnneliku õnnetusega ja kõik õnnetuses osalejad jäid terveks. Olin parajasti teel tööle. Sõitsin 70km/h parempoolses reas. Vasak rida liikus väga aeglaselt (kui üldse), sest paljud tahtsid ära keerata. Järgmine hetk käis lihtsalt kõva pauk ja kaotasin oma auto üle kontrolli. Tundsin, kuidas auto taarus mööda teed ja põrkas mitu korda kuskile vastu. Kõik käis nii kiiresti silme ees, et ei jõudnud midagi ära registreerida. Põhimõtteliselt hakkas siis üks neist vasaku rea autodest rida vahetama ja sõitis mulle tagarattasse, mille tagajärjel ma kaotasin kontrolli ja sõitsin vist tee keskel olevasse äärekivisse ja sealt põrkasin tagasi selle seisva autorea poole ja rammisin kolmandat autot, mis liikus õnnetuse põhjustaja ees. Minu arust kõige hullem oligi, et ma absoluutselt ei näinud seda ette, st ei oleks saanud kuidagi ka õnnetust ära hoida. Ehmatus oli nii hull, et mul veel mitu tundi peale kokkupõrget käed värisesid. 

Pildilt tegelikult polegi aru saada, et uksed ja tagumine ots ka lömmis


Õnnetuse põhjustas 33-aastane kohalik pereisa, kes oli ise ka parajas šokis ja ega peale vabandamise ta midagi öelda ei osanudki. Kolmas osaline oli väga vana naine, mul tuli hirm nahka kui mõtlesin, kui vana ta võis olla. Siin muideks ongi kombeks väga kõrge vanuseni autot juhtida ja pidevalt käivad arutelud, kas ja kui tihti nende tervislikku seisundit kontrollima peaks. Aga tädi oli tiptop ja muretses rohkem oma mõlkis auto pärast. Helistasime ka politseisse, aga kuna vigastatuid ei olnud ja mees võttis süü omaks, siis pidime lihtsalt omavahel andmeid vahetama. Kõik kolm autot olid sõiduvõimetud ja nii kui meil omavahel asjad selged, tekkis mul uus paanika. Nagu kiuste olin ma just nüüd ajutiselt ühe child care keskuse koordinaator, mis tähendas, et ainult minul olid võtmed, millega keskus avada. Lõpuks ootasin pool tundi taksot,  jäin umbes tunnike hiljaks ja kõik lapsed ootasid mu töökaaslasega ukse taga, kohutav päev.

Mul jõudis vist alles õhtul tagasi õnnetuspaika jõudes kohale, kui palju hullemalt kõik oleks võinud lõppeda. Muide, ma olen koguaeg kõige rohkem teisi liiklejaid kartnud ja väga tihti olen taolisi pimeda nurga reastumisest tulenevaid õnnetusi ka ära hoidnud. Võrreldes Eesti liiklusega on siin kiirused linnas palju suuremad ja teed on enamasti mitmerealised, ehk siis reastumisi on koguaeg. Õhtul siis vaatasime auto üle ja selgus, et põhimõtteliselt terve üks külg on viga saanud ja tagasild on kõver, nii et seda autot pole mõtet parandada. Ühtlasi sai selgeks, et meil on kaks päeva aega, et kiirelt uus auto leida, sest esmaspäevast oli vaja ju jälle tööle saada. See olukord illustreerib jälle väga hästi meie autoühiskonda, kus tõesti ilma hakkama ei saa. Vaatasin küll huvi pärast järgi, et põhimõtteliselt saaks bussiga ka tööle, aga see võtaks aega üle mitme tunni ja eeldaks kolme erineva bussi kasutamist. Olgu veel öeldud, et mul on tööle 10km, mis on kohalikke vahemaid arvesse võttes kiviviske kaugusel. Õnneks leidsimegi juba laupäeva õhtul meelepärase auto ja kohe oli üks mure vähem.

Aga nüüd peale seda pikka sissejuhatust jõuan ma lõpuks asja tuumani, miks ma seda lugu üldse jagada tahtsin. Nimelt on siin kohustuslik ainult auto registreering ehk rego, mis kindlustab inimkahjud. See on meil muidugi alati olnud, aga tavaline praktika, et sellele võetakse lisaks siis mingi kindlustus. Valikus on third party insurance ehk kindlustus, mis katab sinu poolt tekitatud kahjud kellegi teise autole või muule varale ning (näiteks meie kindlustusfirma puhul) kuni $5000 kui õnnetuse põhjustab kindlustamata autojuht. Teine variant on full comprehensive insurance mis on siis nagu kasko. Kuna me mõlemad oleme rahulikud liiklejad, õnnetusi pole esinenud ja autod pole nii kallid olnud, siis ei ole me kaskoga oma pead vaevanud. See tähendas, et hakkasime selle kohaliku pereisaga ise asju ajama. Selgus, et tema auto polnud isegi mitte registreeritud, ammugi polnud tal siis kindlustust ja muidugi mitte ka vaba raha. Tundus kohe algusest peale selline aus, aga mitte just kõige helgema peaga. Otsustasime temaga eile kokku saada, et paberile kirja kõik panna, sest arvatavasti peab ta siis mingi väikelaenu võtma, et õnnetuse kahjud korvata.

Jube vastik tunne oli kuidagi tema juurde minna. Selgus, et tal on väiksed lapsed, üks lausa imik. Ma olen oma lastekaitseameti praktika käigus sellistes kodudes käinud küll ja veel, aga Heikki jaoks oli see ikka paras läbielamine. Ei hakka seda siin kommenteerima, aga nad elasid ikka väga kasinates ja kehvades oludes. Mul tekkis kohe peas dilemma, et kas neilt üldse on eetiline raha küsida. Praeguse seisuga loodame minu auto oksjonil maha müüa, mille eest proovime u $2000-3000 saada ja ülejäänud $7000-8000 peaks siis see mees kinni maksma. Lisaks peab ta tasuma ka teisele autole tekitatud kahjud, mis võivad veel suuremaks osutuda. Inimlikult hakkas neist nii kahju, et me vist küsime neilt lihtsalt natuke vähem.

Ja siis ma mõtlen, et miks seadus ei kaitse selliseid inimesi kohustusliku kindlustusega? Jah, arvatavasti poleks tal see ka muidugi makstud olnud ja kehtiv, aga ehk päästaks see mõne teise teatud ühiskonnakihtidest pärit liikleja? Ärgem unustagem, et Perthi linnatänavatel liigub ka väga palju eksklusiivseid luksusautosid ringi, mida ei jõuakski keegi teine peale ühe taolisega ringi sõitev kohalik miljonär kinni maksta. Kohustusliku liikluskindlustusega oleks kõigi riskid rohkem hajutatud. Eks me vist saime ka oma õppetunni kätte ja uuele autole võtsime juba ostupäeval kaskokindlustuse, mis kusjuures maksis ainult $400/aasta. Kuna kohustuslikku liikluskindlustust ei ole, siis tulebki vist kõigil vähegi väärtuslikuma auto omanikel kohe kasko võtta, mis kaitseks ka olukordades, kus õnnetuse põhjustab näiteks mõni seljakotirändur, kes suure tõenäosusega võlgade maksmise asemel lihtsalt riigist lahkuks.

Sõita on ikka ebakindel ja nüüd kardan teisi liiklejaid veel rohkem. Pean õnnetuspaigast iga päev mööda sõitma ja esimesed päevad tuli lausa kananahk selga. Ma ei kujuta ette, kuidas istuvad uuesti rooli need, kellel tõsised õnnetused seljataga. Aga nagu öeldud – see oli üks väga õnnelik õnnetus!

You Might Also Like

3 kommentaari

  1. Hea meel, et sinuga kõik korras, Kets! Raha rahaks ja kulud kuludeks, peaasi, et kõik terved ja elus. Muidugi kahju, et liiklusõnnetuse põhjustaja niigi kitsikuses elab :( Kas tema jäi siis kolmanda auto kahjude eest ka vastutavaks? Ma kardan, et temalt kahjutasu välja nõudmine osutub väga keeruliseks protsessiks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, täpselt, peaasi, et kõik jäid terveks. See rahalise poolega majandamine tuligi hiljem ja nüüd ei teagi, kuidas seda olukorda nii lahendada, et miskit kripeldama ei jääks. Kuna tema põhjustas õnnetuse, siis peaks tema ka kõigi meie kulud katma ja tegelikult on ta väga püüdlik olnud.. Lihtsalt ta nüüd vist peab laenumakse puhkuse võtma vms või mingi lisalaenu. Teisel autol oli kasko ja mõtle, mis summad tal sealt tulevad, ega kindlustusfirma ju kuskilt kokku ei hoia nagu meie, et üritame ta kulutused võimalikult madalal hoida :(
      Ja nagu ma ütlesin, ta praegu on väga koostööaldis olnud, tema jaoks oleks ju hullem (kallim) kui me asja ametlikuks ajaks.

      Delete

Powered by Blogger.

Contact Form