Eesti miks me siin oleme

Eneseteostusest

12:42Ketlin


Kui ma umbes kümme aastat tagasi avastasin endas kire lastega töötamise vastu, siis  kandsin ma veel roosasid prille ja nägin maailma hoopis teistsugusena. Kõik need erialad, mis mind üldse kunagi huvitanud on, pole just suure raha teenimise eesmärgil eriti paljutõotavad. Lohutasin end sellega, et ega raha õnnelikuks ei teegi ja igal erialal on võimalik kuhugi edasi pürgida ning edukaks saada.

Sisimas teadsin kogu aeg, et ajan õiget asja. Palk, mida tollal Eestis noorsootöötajale maksti, oli naeruväärne. Hetkel ei suuda meenutada, aga küllap sain kätte umbes 6000 krooni.  Ma ei mõelnud kunagi sellele rahasummale, sest sellest polnudki midagi mõelda. Teadmine, et teen seda, mida tahan, tundus palganumbrist olulisem ja õnneks oli mul toetav perekond. Kõige hullem oli siis, kui sellest tuli seltskonnas juttu ja ratsionaalsemalt mõtlevad inimesed provotseerivalt küsisid: “Aga mis saab näiteks kümne aasta pärast?”. Nojah, sellele ma muidugi polnud mõelnud. Minu teooria kohaselt oli noorsootöö tulevikus väga oluline ja väärtustatud sh normaalselt tasustatud eriala. Või siis olin ma alateadvuses lootnud, et minust saab üks sajast noorsootöötajast, kes mingi ime läbi ka normaalse palga teenib.

Täna on noorsootöötaja töötasu alammäär Eestis 650 eurot kuus ja noortekeskuse juhatajad või programmijuhid saavad 844 eurot kuus. Ma ei oska seda kuidagi kommenteerida, sest ma ei ole kolm aastat Eestis käinud ja ma ei kujuta enam ettegi, kui palju või vähe ostuvabadust sellised summad annavad. Miinimumpalgaga (320eur) pole mõtet võrrelda, sest isegi mina siit kaugelt saan aru, et see pole mingi raha. Keskmine brutokuupalk Eestis on hetkel 900eurot, millele lihtsa noorsootöötaja palk ikka kõvasti alla jääb.

Pean tunnistama, et ka Austraalias pole need nn minu erialad mingid rahateenimise kullaaugud. Samas ei pea siin tundma, et töötan vabatahtlikult. Palk on väga tihedalt seotud sinu hariduse ja töökogemusega. Esitades tööandjale enda järjekordse diplomi või kogudes tööstaaži, tõuseb su palk märgatavalt, mitte poole sendi võrra. Kui ma child care’i tööle läksin Eestis omandatud kogemustega, kuid ilma kohalike kvalifikatsioonideta, oli minu palk umbes sama kohvikutöötajaga. Nüüd, mil esitasin oma esimese diplomi, tõusis minu tunnipalk umbes 7dollari võrra! Ja see on alles esimene ja kõige kergemini omandatav kvalifikatsioon! Poole kohaga töötades teenin nädalas umbes $500 dollarit (aga ei tasu mõelda, et täiskohaga töötades oleks see summa automaatselt $1000, sest meil on ju astmeline tulumaks). Palkadega võib tutvuda SIIN.

Esimest korda elus ma saan aru, mida tähendab motiveeriv palk! Ma teen siin väga sarnast tööd sellele, mida tegin Eestis, aga teenin rohkem, kui oleksin iial julgenud loota. Jah, loomulikult need kaks riiki on väga erinevad ja arvatavasti pole õiglane neid üldse võrrelda, aga mulle meeldib see tunne, mida selline palk võimaldab tunda. Ja see ei ole üldse see tunne, et ma lähen poodi ja löön selle raha laiaks ja ostan uusi ja uhkeid asju. Selle tunde nimi on eneseteostus. Ja see maksab palju rohkem kui raha eest ostetud asjad!

Nii et ma olen ringiga tagasi jõudnud selleni, et tervele maailmale võidukalt kuulutada “Mul oligi õigus! Elus tulebki õppida seda, mis huvitab ja tulebki teha tööd, mis meeldib, isegi kui see ei tundu tulevikku vaadates ratsionaalne!” …ainult et, see on poolik tõde…ma pidin selleks ju 12 000km kaugusele kolima.

Olgu siinkohal mainitud, et tegelikult ei kuulu ka Austraalias noorsootöötajad või õpetajad kõrgepalgaliste hulka. Lihtsalt mina tunnen, et siin saab igaüks oma südamega eriala valida, samal ajal muretsemata, kas ta saab kunagi elementaarsete kulutuste eest tasuda või pere luua. Siit-sealt on silma jäänud igasugu soolapuhujaid, kes suurustavad Austraalia töötasudega, nii et selle asemel, et pimesi kohe uskuda, soovitaks googeldada huvipakkuva eriala aastapalku. Osariigiti võivad muideks palgad päris palju erineda.

Viimati juhtusin lugema Õhtulehe Tipi ja Täpi blogi, kus taas palju faktivigu esines (keskmised palgad, kinnisvara hinnad jne). Jällegi ma soovitaks selliseid asju pigem googeldada, ametlik statistika on ju täiesti kättesaadav. Muide, märkasin, et seal kommenteerib keegi Ketlin ja vastupidiselt mõne tuttava arvamusele, see EI OLE mina!

Ma ei pea end küll eriti ambitsioonikaks inimeseks, küll aga on mul vaja mingit oma asja ajada ja seda loomulikult võimalikult hästi. Julgen väita, et minust ei saa iial seda inimest, kes ainult raha pärast mingit tööd teeks. Ma ei kujuta ette, mida soovitada Eesti noortele. Ma tean, et Eesti jookseb inimestest tühjaks ja elu läheb rohkem allamäge jne. Paar korda on minult küsitud, kas soovitaksin noorsootööd õppima minna. Olgu noorsootöö siinkohal lihtsalt isiklikuks näiteks, mille võiks vabalt vahetada näiteks õpetaja vastu. Olen ehk ikka veel natuke naiivne ja arvan, et elukutset ei saa aastapalga järgi valida. Aga samas sõltub ju iga inimese elukvaliteet ja õnnelikkus ikkagi sellest aastapalgast.

Inimene on oma põhiolemuselt egoist. Enese huvid on tähtsamad kui ühiskonna vajadused. Olen siiski seda meelt, et vastu tahtmist mingis valdkonnas töötades petetakse eelkõige iseend. Peabki olema egoist ja oma huvid esile seadma! Võib minna nii nagu läks minuga – töötan võõras riigis võõraste lastega (ja ei panusta Eesti õitsengusse) või ehk läheb õnneks ja tuntakse seda magusat eneseteostuse tunnet nii kaugele kolimatagi.

You Might Also Like

7 kommentaari

  1. Edu! Rõõm kohe lugeda positiivset juttu! Meie perel veel alla kuu jäänud, et Austraalia polle tulla, nii et väga põnev on lugeda ja ootan alati huviga!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, elu ongi meil siin positiivne! Edu ja loodan, et teile hakkab siin meeldima!!

      Delete
  2. See on vahva ja äge, et sa oled oma kutsumuse leidnud ning järgid oma sisehäält :) Minu meelest elu on liiga lühike selleks, et teha tööd ametitel ja kohtadel, mis sulle ei meeldi või vastukarva on! Ma tean küll, mis mu kutsumus on, aga võõras keelekeskonnas on selle realiseerimine praktiliselt võimatu. Eks näis.

    Polegi seda Tipi ja Täpi blogi lugema juhtunud, huvitav kui vana kirjutaja on, minu meelest on see tekst üsna naiivne ja pealiskaudne, me ei julgenud ka oma sponsorshipiga keksida enne kui asjad päriselt käes olid, sest iga ettevõte lubab ju sulle jajah, me teeme ära, aga kui reaalselt asjaajamiseks läheb, siis löövad põnnama. Naljakas on see seisukoht ka, kuidas eestlased igas valdkonnas ikka kõige paremad ja tahetumad on. Mingi imerahvas oleme? Iga Eesti suvaline jorss muutub Austraalia pinnal automaatselt talendiks :)Võib-olla tõesti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väga õigesti öeldud - elu on liiga lühike selleks, et töötada ametikohtadel, mis on vastukarva! Kuigi mõningate mööndustega tuleb vahel ka seda teha (ja olen ka mina teinud)!

      On jah pealiskaudne, aga samas, see on ju Õhtuleht ja vist oleks ka liiga palju loota miskit sisukamat sealt.

      Delete
  3. Edu Sulle, Ketlin! Tubli oled :) Ja tore, et olen leidnud ala, mis Sulle tõsiselt meeldib ja sel alal ka hästi läheb. Tõeliselt õnnelikud ongi need inimesed, kes on leidnud töövaldkonna, mis neile tõeliselt südamelähedane on ja siis on juba sel alal kõik teed valla :) Kadri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aitäh Kadri!
      Väga lahe on selliseid kommentaare lugeda! :)

      Delete
  4. Mulle tundus, et oleksin nagu alguse ise kirjutanud :D .. palju äratundmisrõõmu .. ainul, et mina ei ole austraalias ja teen endiselt siin Eestis tööd, mis mulle meeldib alla keskmise palga eest :P Noortega ja noortele.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Contact Form