lastekaitse töö

Mõned lapsed ei tähista emadepäeva

22:40Ketlin

Kohe on käes emadepäev. Esimest korda elus suhtun ma sellesse päeva väga teistmoodi. Nimelt on mul juba mõnda aega uus töökoht, millest olen väga tahtnud kirjutada, aga lihtsalt pole jõudnud. Ma töötan lastega, kellel pole ema või kelle emad ei ole võimelised nende eest hoolitsema. Need lapsed ei tähista emadepäeva.

Kui ma oma esimese praktika lastekaitseametnikuna lõpetasin, hakkasin kohe uurima, kuidas sinna tööle saaks. Kooli kõrvalt on mul töötamine üsna piiratud, aga vaatasin kohe, et neil on ka casual ametikohti, kus töötatakse teismeliste lastekodulastega. Kui kõiksugu vormid ära täitsin ja lõputuna näiv paberimajandus tehtud sai, siis jäin põnevusega ootama. Selle aja peale olid muidugi jõulud saabunud ja ma ei kuulnud neist midagi. Aasta alguses sain lõpuks kutse töövestlusele ja läksin üsna sirge seljaga kohale. Tegemist oli grupiintervjuuga. Pole iial varem taolisel intervjuul osalenud, aga nagu riigiametites kombeks, siis töötajate värbamine on üsna kindlalt paika seatud ja tuleb kogu protsess läbida. Kokku laekus neile üle saja avalduse ja järgmisesse vooru valiti neist 30 inimest. Kolme kurnava tunni jooksul pidime teineteist tutvustama, kirjalikke teste läbima (nagu ülikoolis), rollimängu vormis koosolekut pidama ja lõpuks veel ka individuaalse intervjuu läbima. Mingi hetk juba tundus, et see intervjuu lihtsalt ei saagi kunagi läbi. Mäletan, et tol päeval oli pea 40 kraadi ja mul tuli sellest kuumusest ja pingest selline peavalu, et läksin lihtsalt koju magama.

Juba paar päeva hiljem tuli vastus, et läbisin selle kohutava kadalipu ja nad tahavad mind tööle võtta!!! Ma tõesti ei ole elus vist mitte kunagi mitte ühegi töökoha üle nii õnnelik ja uhke olnud! Esiteks on see täpselt see valdkond, kus ennast tulevikus töötamas näen, teiseks on see kooli kõrvalt üks väheseid töökohti, kus ma ka töötada saan ja kolmandaks kes ei tahaks heaoluühiskonnas valitsuse heaks töötada eksole. Edasi ootasid mind arstlikud kontrollid ja testid ning juba olingi teiste uute töötajatega koolitusel. Selgus, et 30st kandidaadist pääsesid edasi umbes pooled.

Kahenädalase intensiivse koolituse lõpus oli järgmine testide jada: suuline, kirjalik ja füüsiline. Esimesed kaks väga selgitusi ei vaja, aga kolmas oli siis peamiselt füüsiliselt laste haardesse võtmine/ohu eest kaitsmine vms. See kõlab palju hullemini kui tegelikkuses on, aga kuna see töö hõlmab endas väga keeruliste traumeeritud teismelistega tegelemist, siis on töötajatel õigus vajadusel füüsiliselt sekkuda. Ma ei hakka üldse ilustama – töötajad saavad vahel viga, sest teismelised võivad füüsiliselt agressiivselt käituda. Samas ei tohi meie haardeid segamini ajada ei nendega, mida kasutab politsei, sest kõik meie haarded on välja töötatud nii, et lapsed ei saaks viga. Samas ei ole see ka enesekaitse, sest jällegi, meie töö on kaitsta nii iseend kui ka lapsi. Olen neid võtteid kodus ja sõbrannadega harjutanud, aga lastega pole õnneks kunagi veel pidanud kasutusele võtma. Kuna seda on keeruline selgitada, siis siin videos (1:26minutil) on näiteks näha nö väikelapse restraint.

Ja peale koolitusi ja teste hakkasingi tööle. Olen varem sel teemal põgusalt kirjutanud, aga meeldetuletuseks siis, et Department for Child Protection and Family Support omab Perthis 14 asenduskodu. Igas majas elab kuni 4 teismelist vanusevahemikus 8-17a. Arusaadavalt võin kirjutada oma tööst ainult nii palju, mis on nö avalik info ja seetõttu ma näiteks ei saa neid maju näidata, aga olgu öeldud, et enamus neist asuvad looduslikult väga ilusates kohtades. Kuna mina olen casual ehk siis saan ise valida, millistes majades ja mis päevadel töötan, siis minul pole nö oma püsivat maja. Asendusmajad üritavad võimalikult palju toimida nagu tavaline pere: igal lapsel on oma tuba, mida tuleb korras hoida, lapsi üritatakse kaasata toiduvalmistamisse ja teistesse igapäevatoimingutesse, nädalavahetustel käiakse kinos või lõbustuspargis jne. Reaalsus on muidugi mõnes majas üsna kaugel ideaalist, aga samas ei tohi ära unustada, et need pole tavalised lapsed. Kõlab väga karmilt, aga tegemist on lastega, keda tõesti mitte keegi ei taha või kellega lihtsalt tavalised kasupered hakkama ei saa. Enamus neist on teismelised, kellel on väga keeruline minevik ja kes on bioloogiliste vanemate käest ära võetud varajases lapsepõlves või beebidena. Paljud neist on proovinud elada kümnetes kasuperedes, aga erinevatel põhjustel pole see toiminud. Olgu veel öeldud, et enamus inimesi, kes üldse on nõus olema kasuvanemateks, tahavad ikka pisikesi “armsaid ja rikkumata” lapsi.

Mäletan, et tööintervjuul öeldi kohe ära, et enam keerulisemaid lapsi pole olemas – see on tõesti see kõige raskem kontingent. Minu jaoks on see muidugi väga kasulik kogemus, aga ma valetaks kui ütleks, et see mind emotsionaalselt ei puuduta. Vahel ikka naeran endamisi, et milleks mul üldse oli vaja end sotsiaaltööga siduda – maailm on palju ilusam koht, kui sa ei tea selle pahupoolest midagi. Olgem ausad – lastekodulapsi pole ühiskonnas olemas, neist ei kuule midagi ja nad pole kunagi pildil. Vahel mind ikka hämmastab, kuidas inimesed üldse keelduvad uskumast, et mõned lapsevanemad on võimelised oma lapsi väga võikalt ära kasutama.

Kõige rohkem ajavad mind muidugi vihale inimesed, kes mitte midagi lastekaitsest ei tea, aga kes väga julgelt oma arvamust avaldavad. Näiteks jooksevad meie lapsed tihti ära ja neid otsitakse uudistes taga. Kui ma tükk aega mõnes majas pole töötanud, siis tean vahel uudiseid vaadates paremini, kes seal parasjagu kohal on ja kes jälle ära jooksnud. Tegin ükskord vea ja hakkasin neid kommentaare lugema, lihtsalt ÕUDNE. Olgu lühidalt lihtsalt öeldud, et lapsed, keda on sedasi igal võimalikul ja võimatul moel väärkoheldud ei koli nägu naerul lastekaitseameti asenduskoju, mida peab teiste tundmatute samasuguste teismelistega jagama ja kus sul hoiavad silma peal võhivõõrad “ametnikud”. Ükskõik, kui ilusad ja luksuslikud need majad on, mitte ükski laps ei taha neis elada.


Veel mäletan, kuidas ma rõõmustasin enne tööle asumist, et mind ootab nii kõrge palk. Meie palgad on kõik avalikud, nii et võin öelda, et minu minimum tunnitasu on $34, millele siis lisanduvad vastavalt vahetusele erinevad boonused. Alguses hõiskasin, et ohhoo pole ju paha õpingute kõrvalt nii kergelt lisaraha teenida. Kui oma esimeselt vahetuselt koju sõitsin, siis mõtlesin küll endamisi, et appi kui naiivne minust – see töö on ju nii pingeline, kindlasti kõige väljakutsuvam töö, mida iial teinud olen. Siiani ongi mu kõige esimene vahetus kõige hullem olnud, ma ei ole kunagi ühe päevaga nii palju vägivalda pealt näinud. Nüüd peale natuke pikemalt töötamist võin öelda, et see ei ole ei suur ega väike palk, sest seda tööd lihtsalt ei saa teha raha pärast.

You Might Also Like

1 kommentaari

  1. Väga tubli oled! Edu raskes töös! Riina

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Contact Form