asjaajamisi Darwin

ARK Austraalia* moodi

14:00Heikki

Ketsi tungival soovil kirjutab Heikki nüüd natuke auto ostuga kaasnevatest nüanssidest ja kohalike lubade tegemisest.

Alustada tuleks sellest, et juba Eestis olles oli kindel plaan esimese asjana auto muretseda, et siinset elu ja asjaajamist mugavamaks muuta. Tallinnas sai käidud ühel infopäeval, kus rääkisid 3 Austraalias viibinud eestlast enda kogemustest siinmail. Nendest oskas üks auto ostmise kohta väita, et teed omanikuga lihtsalt ostu-müügilepingu ja sellega sõidadki siin rõõmsalt ringi. Tundus kahtlane, et mitte öelda mitteusutav.

Samuti rääkisid nii need isikud kui ka kõik kuulsad netifoorumid sellest, et auto tuleks osta kindlasti regoga. Rego on siis maakeeli (Eesti moodi) automaks+kindlustus. Kuni viie aasta vanused autod peavad tegema ainult registreeringu ilma ülevaatuseta. Üle viie aasta vanad autod peavad lisaks igal aastal tegema ülevaatuse. Rego eest maksad kohalikus ARK-is nii öelda. Selles suhtes huvitav, et igasugused eraldi lepingud kindlustusandjaga jäävad ära. Teine eripära on see, et rego soetades saad kleepsu, mis tuleb kleepida auto esiklaasi vasakusse alanurka. Seal on kirjas siis sinu auto andmed ja kaua rego kestab. Pealegi – kui ma olen siin enivei miinimum aasta siis pean loogika põhjal ühe korra seda rego ikkagi ise uuendama.

Juhilubade kohta sain infot, et tuleks Eesti ARK-ist võtta ingliskeelne tõlge. Saate te sellest loogikast aru, et kunagistel suurtel lubadel oli ingliskeelne tõlge olemas ja nüüd nendel uutel uhketel EL omadel on ainult hädises kirjas driving licence ja kogu muusika. Krdi vähikäiku nad seal ARK-is harrastavad või on tegemist järjekordse ettekäändega raha teenida, sest tõlge maksab 300 eeku? Selle ajuvabaduse peale korduvalt vihastades otsustasin põhimõtte pärast jätta tõlke võtmata. Olin lugenud selle kohta, kuidas näidatakse lihtsalt id-kaarti ja politseinikud ütlevad head teed. Tagantjärgi tarkusena oleks pidanud ikkagi juhiloa tõlke ära tegema, aga sellest juba hiljem : ).

Eestis uurimistööd tehes ja autokuulutusi sirvides sai selgeks, et internet ei ole siinmail nii popp ja autokuulutusi on vähe. Selge pilt… tuleb kohale sõita. Austraaliasse jõudes sai selgeks, et bäkkpäkkerite hostelites on kuulutustetahvlid, kus päkkerite autosid müüakse. Hiljem saime teada, et ka laupäevases lehes on autode kuulutusi. Jah siinmail on nii auto-, töö- kui ka kinnisvarakuulutused valdavalt lehes. Ei mingit auto24, cvkeskust ega city24. Oleme selles mõttes ajas tagasi reisinud : ). Auto ostmine läks vaevaliselt nagu ka varem kirjutasime, kuid oma auto me kätte saime. Ülevaatusel ilmnesid mõningad vead. Ei midagi traagilist jällegi. Enamus asjadega sain ise hakkama välja arvatud esi- ja tagasillas mõningate jubinate vahetamine.

Eestlaste käest sain ühe autoremondi kontakti, kuhu kohe oma murega pöördusin. Remondi hinnaks öeldi 400 dollarit. Esmaspäeva hommikul viisin auto 8st remonti. Kella 14ks ei olnud veel kõnet tulnud ja helistasin ise, et kaua veel läheb. Rõõmsalt teatati, et kohe hakkab mehaanik teie autoga tegelema. Täpselt samasugune ajuvabadus, mida ma olen Eestiski kogenud. Pead auto 8ks kohale viima ja ega see ei tähenda siis, et seda siis remontima hakatakse. Am I stupid or what? Järgmine kõne tuli pool 5, et ei jõua täna valmis peame auto töökotta jätma. Järgmiseks lubaduseks sai, et homme hommikul kella 10ks helistab. Sellistel hetkedel võiks nad enda suhtumise no worries küll sinna kohta panna. Igatahes tuli kõne järgmine hommik, et praeguseks on teie arve 640 dollarit ja roolivõimupumba juurest lekib õli…. Jupp on 500 dollarit + töö. Kas teeme edasi? Ütlesin ei ja sõitsin vihaselt bussiga kohale. Peale väikest jutuajamist maksin 600 dollarit ära ja tulin tulema. Huvitav, kuidas saab midagi lekkida, kui roolivõimuõli tase pole kuu aja jooksul langenud? Igatahes läksime ülevaatusele ja saime kohe läbi… juttu mingist õlilekkest ma sealt küll ei kuulnud. Samas ma olen siin riigis ikka veel natuke suhtumisega, et välismaalasi tahetakse igal sammul petta.

Siin käisime ülevaatust tegemas:



Igatahes ülevaatus teisel katsel läbitud ja edasi rõõmsalt paberiga ARKi regot tegema. Seal küsiti, kas olen Põhjaterritooriumil kauem kui 3 kuud. Ütlesin jah ja selle peale sain teada, et pean endale tegema antud osariigi juhiload ja alles siis saan auto enda nimele ja ühtlasi ka rego tehtud. Tundus jällegi ajuvaba, aga tõesti netist uurides on siin selline poliitika, et kui oled NTs üle 3 kuu siis pead load ümber vahetama vastava osariigi lubade vastu. Seda, kui kaua keegi kuskil viibib, ei kontrolli muidugi keegi…. vist!!!

Hiljem ARK-is ühe teise tädiga rääkides sain teada, et ma saaksin auto enda nimele niisama ka…see oli siis lube ümber vahetades. Mul ei olnud sellest erilist vahet, sest tahtsin nagunii kohalikud load teha. Sellest miks ma seda tahan ja miks see kasulik on räägin siis, kui õige aeg käes : ). Igatahes kohalike lubade saamiseks oli mul vaja oma seniste lubade ingliskeelset tõlget, 2 pangakaarti : ) ja üürilepingut, et elan kuskil siin osariigis. Kaks pangakaarti olid siis vajalikud selleks, et minu isikut tuvastada. Näitasin ühte siinset ja teist Eesti oma ja sobis.

Nüüd oli mul seda tõlget vaja. Palusin ühel sõbral Eestist helistada Eesti ARK-i küsida, mis variandid on. Variante pole… tule ise kohale. Mingeid volikirju ega muid asju nemad ei aksepteeri. Huvitav, milleks meil Eestis on ID-kaart leiutatud. Kas ei oleks loogiline, et ma teen taotluse, allkirjastan digitaalselt ja saadan meiliga ARK-i. Nemad saadavad mulle vastu arve ja meili tõlkega. Am I stupid or what? Igatahes uurisin siit, kas saaks tõlke ära teha. Kartsin hirmsat hinda, kuid pääsesin 38 dollariga ehk umbes 400 eeguga. Reedel viisin load ja esmaspäevaks oli tõlge valmis. Eestis küsitav 300 eeku on ilmselge röövimine.

Uuesti rõõmsalt ARK-I ja kohe öeldi, et nüüd teooriaeksamit tegema. Mõtlesin küll omaette, et okei ma pole midagi õppinudki jne. Igatahes oli testis 30 küsimust ja esimesel katsel oli mul 7 viga (lubatud kuni 4 viga). Tädi teatas rõõmsalt, et tulge proovige homme jälle… testide tegemine on tasuta : ). Otsisin netist kohalike liikluseeskirja üles ja sirvisin läbi… ma tõesti ei teadnud, et siin võib sul alkoholi veres olla kuni 0,05% , tuled peavad põlema päikeseloojangust päikesetõusuni ja mõned huvitavad erinevused veel. Teisel katsel sain eksami tehtud ja netis oleva info põhjal oleks pidanud järgnema praktiline test ehk sõidueksam. Seda aga ei järgnenud ja peale silmade kontrolli sain load kätte! : ) Load maksid üheks aastaks 23 dollarit. Ülevaatuse eest maksin 38 dollarit. Auto ümberregistreerimine maksab sõltuvalt auto ostuhinnast 3% ehk kui mul maksis auto 2000 dollarit siis ARK tahtis 60 dollarit. Rego 6 kuuks maksis 312 dollarit. Rego hind sõltub auto mootorimahust. Samas 2 liitrise auto maks on 4 liitrise omast kõigest 100 dollarit odavam aasta peale.

Veel üheks eripäraks on see, et ma ei saanud mingit autoregistreerimistunnistust, mida pean kaasas kandma. Sain ainult paberi, mis tõendab, et mina olen omanik ja seda pean hoidma turvalises kohas (loe: mitte autos). Auto müügi korral pean seal teisel poolel olevad väljad ära täitma ja selle ostjale andma, et tema auto enda nimele saaks. Tundub, et sellega on ostu-müügilepingute võltsimine miinimumini viidud. Eestis piisab ju tavalisest ostu-müügilepingust, et ARK-is auto enda nimele saada. Politsei pole mind veel kinni pidanud, nii et puudub info selle kohta, kas nad auto omanikku üldse kontrollivad ja kas nad teevad seda esiklaasil oleva kleepsu alusel. Ühesõnaga kerisin ARKi ees oma uued numbrimärgid külge, kleepisin rego kleepsu esiklaasile ja sõidan nüüd uhkelt kohalike lubadega.



Kokkuvõtteks võib öelda, et ärge uskuge kedagi, isegi kui see keegi on Austraalias ka kaks aastat elanud. Targem on alati valitsuse kodulehelt järgi uurida, kuidas kasvõi näiteks auto ostmine käib. Kahjuks tundub, et Eesti ARK on täielik läbikukkumine.... asjaajamine on hullem, kui siin ja samuti on riigilõivud väga kallid. Sellest vist ei ole mõtet rääkidagi, et ametnike suhtumine ja käitumine siin on soe, sõbralik ja viisakas mitte nagu Eestis. Näiteks teist korda teooriaeksamit tehes tegid nad nalja minu üle, et ma kukkusin läbi. Ma olin juba paanikas ja siis naersid ja ütlesid, et ei ei said tehtud ikka : ). Eesti ARK-is olen ainult peene sõimu osaliseks saanud. Samuti usute või mitte, aga load sain kätte peale 2 minutit ootamist. Eestis pead ootama umbes nädala. Sellest tulenevalt tuleks ära mainida ka see, et palju kirutud Austraalia bürokraatia ja uimane asjaajamine ei pidanud tõlkimise ega ARK-i puhul absoluutselt paika. Pigem oleks Eestil siit nii mõndagi õppida. Mainimata ei saa jätta ka seda, et siin viibitud 1,5 kuu jooksul ei ole me ühtegi autoavariid näinud. Liiklus on rahulik, viisakas ja sujuv.

Põhjaterritooriumi juhiload eest:






*  NB Kogu see jutt käib Põhjaterritooriumi kohta, teistes osariikides võib asi hoopis vastupidi olla!

You Might Also Like

3 kommentaari

  1. Heikki sul ikka täielik asjapulk:)
    Ma imestan, et Heikki ei tuuninud asja nii, et Austraalia ARK-i mehed talle veel peale oleksid maksnud:D Kõlaks ju Heikki moodi:D
    Olge siis tublid seal ja kirjutaga oma blogisse ROHKEM!

    KalliKalliKalli.

    ReplyDelete
  2. Ega Heikkiga jah nalja ei ole:D Väga hea lihtne temaga, nõuab kõik välja:D

    ReplyDelete
  3. See on kõigi poolt läbi mõeldud tunnistus, ma olen siin, et anda kogu maailmale teada mehest, kes päästis mu suhte ja seda suurepärast meest kutsutakse dr IZOYA-ks. Tõepoolest tegi ta minu heaks suurepärase töö, tuues tagasi mu endise väljavalitu, kes mu maha jättis, ja lubab, et ei naase enam kunagi minu juurde. Sellega olen mõistnud, et dr IZOYA üksikasjade jagamine maailmale annab palju kasu neile, kellel on purunenud kodud või suhted, aitamaks teil seda purunenud suhet või teie abielu lahendada. Tema juurde pääseb tema e-posti aadressi kaudu: drizayaomosolution@gmail.com. Või tema rakenduse number +12098373537. Võtke temaga ühendust ja vaadake, kuidas teie probleem 24 tunni jooksul lahendatakse. Ta on spetsialiseerunud ka järgmistele küsimustele ...
    (1) Sa tahad oma endist tagasi.
    (2) Soovite saada oma ametikohas edutamist.
    (3) Tahad, et mehed / naised järgiksid sind.
    (4) Sa tahad last.
    (5) Olete ettevõtja ja soovite võita lepinguid.
    (6) Sa tahad, et su mees oleks igavesti sinu oma.
    (7) Vajate vaimset abi.
    (8) Olete petnud ja soovite kaotatud raha tagasi saada.
    (9) Lõpetage lahutus.
    (10) Raha rituaalide kutsumine.
    (11) Võida valimised.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Contact Form