Aasia hinnatase

Phuketi transpordimaffia

12:04Ketlin


Kuigi me polnud mingeid suuri plaane teinud ja kogu puhkuse päevakava oli jooksvalt muudetav, siis sai juba pikalt arutamatagi selgeks, et kuidagi on vaja saarel ringi liikuda. Oleme varem alati Aasias rolleriga piirdunud, aga sel korral otsustasime auto kasuks. Esiteks on vahemaad tülikalt pikad selleks, et päev otsa rolleri otsas istuda ja teiseks on liiklus Phuketil väga normaalne (loe: Aasia kohta üsna hõre ja rahulik).

Asusime siis kohe hommikul oma võimalusi uurima, et mismoodi saaks auto laenutada. Kohe meie hotelli läheduses hakkas silma kaks rendiautot ja leidsime ka omaniku üles, et uurida tingimusi. Selgus, et Toyota Corolla saaks enda käsutusse hinnaga ฿1000/ööpäev. Kõik ilus tore, kindlustus ka autol väidetavalt olemas ja saaks viie minutiga paberid ära vormistada. Alati peab kuskil mingi AGA olema. Tai vanamees seletas iseenesestmõistetavalt, et rentides auto tuleb pass pandiks jätta. Hahaa, lubage naerda! Kui ma talle ütlesin, et passi ei anta võõrastele, siis ta demonstreeris, kuidas tal auto esiistmel turistide passid kõik kenasti hunnikus. Jalutasime minema, sest pass on meile küll siin kõige kallim varandus! Ilma selleta on oht, et ei saagi sellest võrratust banaanivabariigist minema ja naersime omaette, et sellise asjaga ei saa riskida.

Olime kuulnud küll, et paljudes kohtades selline poliitika, aga lootsime ikka, et endal veab. Uurisime veel natuke ringi erinevaid võimalusi, aga tundus, et raiskame ainult oma aega. Ma olin täiesti ära otsustanud, et pigem kõnnin jala kui annan kellelegi oma passi! Tulime pettunult tagasi hotelli ja kohtusime hotelli ainsa valge töötajaga. Paul on selline tore mees, kes töötab E-R 8-12 ja põhimõtteliselt suhtleb lihtsalt klientidega ja vajadusel lahendab nende probleeme. Kui meil tuli auto rentimine jutuks, siis tal oli kohe palju lugusid rääkida, kuidas turistidelt nõutakse ajuvabasid summasid auto remondi katteks, sest “te olete auto siit ja sealt ära kriimustanud” jnejne.

Hakkasime siis Pauli soovitusel internetist natuke ametlikumaid rendifirmasid otsima. Sõelale jäi Budget, sest oleme selle firmaga Austraalias kokku puutunud. Kontorisse kohale jõudes selgus, et isegi meiesugustel ekstraettevaatlikel on võimalik Taimaal auto rentida! 

Värskelt meie käsutuses

Päris hea meel lõpuks!


Budgeti hinnakiri

Nagu juba ütlesin, siis liiklus on üsna okei ja ummikute pärast ei pea autoga liiklemisel muretsema. Muidugi võib alati ka rolleri rentida, mis on palju populaarsem ja odavam. Meile tundus, et rollereid renditakse tavaliselt ilma mingi kindlustuseta, mis võib teatavaid ebameeldivusi kaasa tuua. Näiteks meie tuttav sõitis paar aastat tagasi rolleriga teelt välja, mille tagajärjel esitati talle väga kiirelt arve suuruses $1000. Muidugi ei olnud see päris õiglane summa, aga tal polnud ka midagi vaielda, sest pass oli rendimehele pandiks antud.

Maa-aluses parklas käib Tais omamoodi elu. Sisse sõites kirjutatakse sulle välja tsekk, kuhu kritseldatakse su auto number. Kui sa parkima hakkad, siis parkla töötajad liigutavad teisi autosid vastavalt vajadusele, et sul oleks ruumi manööverdada! Põhimõtteliselt on enamus autosid kinni pargitud, aga seal töötavad kohalikud on tõelised oma ala proffid, kes väga oskuslikult ja kiirelt tegutsedes kinni pargitud autodele tee vabaks teevad. Geniaalne lähenemine ju! Ja peab tunnistama, et kõik toimib viivitusteta. Kui parklast väljud, siis pead lihtsalt oma tseki esitama (ma ei tea, kas see peaks tõendama, et sa ei varastanud kellegi teise autot vms). 
Ja veel meeldisid meile kohe eriti foorid, mis kenasti teada andsid, mitu sekundit veel ootama peab või sõita saab. Jällegi – geniaalne!
 
Sellised foorid näitasid nii rohelise kui ka punase tule kestvuse.
Kollast, nagu näete, ei olegi.


Kui peale seda pikka juttu on keegi, kes arvab, et auto või rolleri rentimine pole väga hea mõte, siis alati saab kasutada kohalikku transporti. Kõige enam on levinud tuk-tuk’id. Ma võin oma pea anda, et teil pole võimalik jalutada oma hotellist tänavale ja astuda isegi kolme sammu ilma kuulmata: “Tuk-tuk! Tuk-tuk?” Hoiatan, et see võib väga kiirelt närvidele käima hakata, lõpuks ei saa enam aru, kas keegi hüüab teie poole või teil on peas hääled. Tuk-tuk-tuk-tuk…


Esimene sõit


Ööpimeduses veel eriti vinge, eksole


Hindade mõttes on tegemist üsna kalli teenusega. Näiteks Karonist naaberranda Patongi maksab sõit (u 8km) hinnakirja alusel ฿400. Väiksemaks pole seda võimalik tingida, küll võib see summa ainult suuremaks muutuda. Näiteks kohtasime ühte venelaste paari, kes parasjagu olid samamoodi Patongi teel ja pakkusime välja, et võtame sama tuk-tuki. Muidugi kavaldas kohalik ärihai meid kohe üle ja teatas, et sellisel juhul tuleb hinnaks ฿600! Ega sind ei jäta keegi nöörimata, kui aga vähegi võimalus avaneb.

Siis on veel olemas taksod, mis võivad olla õige pisut kallimad, aga mitte oluliselt. Taksode puhul tundus naljakas, et enamasti oli tegemist uhiuute masinate, tihtipeale maasturitega, mille veljed silmipimestavalt säravad ja mille sees on hele nahksisu. 

Ja edasi jõuame ühistranspordini, millest vist tegelikult ei olegi midagi kirjutada, sest kohalik tuk-tuki maffia on ammu juba selle eest hoolitsenud, et mõni turist oma sõite selle odava “bussiga” teha ei saaks. Liin sõidab turistide piirkondadest ringiga mööda või tuleb teha liiga palju ümberistumisi. Vaata ühistransporti ehk songthaew pilti siit.


Tänavapilt


Viimastel päevadel peale kohaliku ajalehe lugemist me hakkasime tuk-tuki teenust lausa vältima. Silma jäi artikkel, kus kirjutati plaanitavatest muudatustest Phuketi transpordimaailmas. Kohalikud võimud tulid lagedale ideega panna tööle hop on-hop off turistibussid lennujaamast kuni saare lõunaossa Karoni ja Kata piirkonda välja. Teenus oleks turistidele väga odav - ฿30 ja mugav. Muidugi tõusis tuk-tuki maffia selle peale tagajalgadele ja teatas, et nad lihtsalt blokeerivad tee ära kui selline buss nende territooriumil sõitma hakkab ja nende raha ära võtab! Artiklist tuli välja, et saarel on umbes 1500 tuk-tuki meest ja sellele kasvab koguaeg lisa. Kohalikud poisikesed ei taha ühegi teise ametiga tegemist teha ja seetõttu loobuvad ka haridusest, sest lihtsalt tuk-tuki mees on kõva rahaboss! Võrreldes Bangkokiga küsitakse sõidu eest Phuketil kuuekordset hinda! Nii et kui see buss seal sõitma hakkaks, jääks pool saarest töötuks ja 1500 peret sureks nälga. 

Meile jäi ka kohe silma, et tuk-tuki juhil on mugav elu! Kuna nad teenivad juba ühe sõidu pealt korraliku summa, siis ega nad päeva jooksul väga palju tööd ei peagi tegema. Näed neid koguaeg tänavanurkadel passimas ja kambakesi pläkutamas, mõni magab oma tuk-tukis jne. Aga samas ma ei saa neile ka liiga teha, sest kogu elanikond töötab niimoodi. Kõik kohalikud passivad samamoodi ja häkivad nutitelefonide või iPadidega hommikust õhtuni, endal prügihunnikud meetri kaugusel, mida pole aega ära koristada. 

Mul meenub veel, et Pauli jutu kohaselt on saarel kõige rohkem probleeme jet-ski teenusega. Jällegi on igal pool väga palju lahkeid laenutajaid, kes passi panti võtavad ja turisti lõbusõidule saadavad. Hindu ma kahjuks ei mäleta, sest meil selle teenuse vastu väga huvi ei olnud. No igal juhul jet-skid tagastades ootab ees taas üllatus. Juba tuntud skeemi alusel hakkab igasugu kahjustusi ilmnema ja lahkest laenutajast on saamas õel väljapressija.
 
Jet-ski tuletab mulle omakorda meelde ajalehest loetud artikli, kus oli juttu saksa turisti ja kohaliku jet-ski mehe konfliktist. Selgus, et kutt oli sakslase rannaliival olevatest asjadest treileriga üle sõitnud. Muuhulgas oli purunenud ka sakslase laenutatud kiiver, mille kohta ta kompensatsioni läks küsima. Kohalik kutt ei pidanud seda muidugi vajalikuks ja kui sakslane aru sai, et ega siit tulemust pole mõtet loota, jalutas lihtsalt minema. Üsna kiirelt sai ta õnneks aru, et jalutamisega kaugele ei jõua kui sind ajab kohalik jet-ski mees ankruga taga!!! Nii et ma soovitaks siiski igasugu kofliktide puhul ettevaatlik olla ja enne mõelda kaks korda üle, kas keskkond on piisavalt turvaline oma õiguste taga nõudmiseks. 

Parkla


Töölised sõidavad õhtul koju


Prügiauto, mille töös osales vähemalt viis meest


coca cola Tai moodi

Selline see turisti elu Phuketil on. Kas ma pean veel mainima, et naeratusi te igasugu transpordimaffiaga kokku puutudes ei kohta? Kõik on äri ja puhtalt kasumi teenimine. Meil tuli sellega seoses idee, kuidas ka Phuketil rikkaks saada! Tuleks hakata tootma t-särke, millel suurelt kirjas WALKING WALLET + lisada tai keelne tõlge. Ma pole kursis, kuidas kohalikud irooniasse suhtuvad, aga ma kannaks seda särki küll hea meelega, sest enesetunne on niikuinii koguaeg nagu kõndival rahakotil. 

You Might Also Like

3 kommentaari

  1. Nonii, tekitasin teie blogisse nüüd hirmsa statistika oma nädalase blogi lugemisega! :) Leidsin blogi Eestiblogid.ee'st.
    Aga ainult kiidusõnad Sulle. Kirjutad väga hästi ja kuna endal on ka unistus jõuda kunagi Austraaliasse, siis teie seiklusi lugedes tunduks nagu oleks ise sama kogenud. Hihi. :)
    Väga hea meel, et ikka blogi pead ja jään uusi sissekandeid ootama!

    Olge tublid seal teisel pool maakera & tuult tiibadesse! :)

    Kaisa Eestist.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aitäh tagasiside eest!
      Pean nüüd jälle punastama, et nii kaua pole jõudnud kirjutada, aga tänu sellistele headele soovidele tuleb kohe energiat ja uusi mõtteid juurde!
      Ja Austraalia on tegelikult ainult mõnekümnetunnise lennusõidu kaugusel;)

      Terv,
      Ketlin

      Delete

Powered by Blogger.

Contact Form